|
Borban az egészség
A
vörösbor gyógyító ereje
Népbetegségnek számítanak Magyarországon a szív és érrendszeri
problémák. Az infarktus - a szív legsúlyosabb betegsége - sajnos a
vezető halálozási okok között szerepel mind hazai, mind nemzetközi
viszonylatban. Egy pécsi kísérlet a közelmúltban bizonyította, amit
eddig csak tudtunk: a vörösbor csökkenti az erek károsodását, így a
betegség kockázatát.
Immár tudományos kísérlet is igazolja, hogy nem tévedtek a népi
gyógyászat évszázados tapasztalatai a vörösbor áldásos hatásairól.
Hazánkban és nemzetközi viszonylatban továbbra is a vezető halálokok
között említik az infarktust, és népbetegségnek számítanak a többi
szív és érrendszeri problémák - de a mértékletes borfogyasztás
segít.
Minőségi fogyasztás
A Pécsi Orvostudományi Egyetem kutató-laboratóriumában nemrégiben
végzett kísérletek azt bizonyították, hogy a gondosan kezelt
szőlőből, kíméletes technológiával készülő vörösbor csökkenti az
erek károsodását, így a betegség kockázatát.
A kísérlet azt is igazolta, hogy a vörösborban található polifenolok
segíthetnek a szív regenerálásában az infarktuson átesett betegek
esetében, ezzel segítve a további infarktusok elkerülését.
A már korábbi orvosbiológiai kutatások is bizonyították, hogy a szív
és érrendszeri betegségek alapjait gyulladásos folyamatok és
oxidatív stressz okozzák. A különböző antioxidánsok bevitele ezért
lassíthatja az erek károsodását, javíthatja a
szénhidrát-anyagcserét, s így segíthet az infarktus megelőzésében -
vagy, ha ez már megtörtént, akkor gátolhatják a szív további
károsodását.

Kísérleti jelleg
A szőlő és a bor főbb összetevőinek elemzése során már korábban
kimutatták a kékszőlő héjában is megtalálható transz-rezveratrol
nevű polifenol pozitív élettani hatásait. A bor egészségvédő
hatására vonatkozóan azonban még nem folytattak szisztematikus
kísérleteket Magyarországon.
A Pécsi Orvostudományi Egyetem Biokémiai és Orvosi Kémiai
Intézetének kutatói a villányi Polgár Pincészet közreműködésével
olyan kémiai és orvosbiológiai vizsgálatokba kezdtek, amelyek
felderíthetik a borokban megtalálható biológiailag aktív molekulák
hatásait az emberi szervezetre.
Az eredmények szerint az egészséges és a borral kezelt egyedekben
nem tapasztaltak ilyen sejtnagyobbodást, míg a borral nem kezelt
példányokban a vártnak megfelelően nagyok voltak a sejtek.
Mivel az ember számára ebből a polifenolból az ajánlott napi bevitel
5 mg, ezért kijelenthetjük, hogy naponta 2-3 deciliter vörösbor
fogyasztása kedvező hatást gyakorol a szív és érrendszeri betegségek
megelőzésére.
Mit hoz a jövő?
A közeljövőben a kutatók a szőlészeti és borászati technológia
hatásait vizsgálják a szőlőben és a borban megtalálható poilfenolok
és egyéb biológiailag aktív molekulák megjelenésére és azok
mennyiségére. A szakemberek előzetes véleménye szerint a hagyományos
borkészítési módszerek kíméletes oxidációs körülményeinek
köszönhetően -amelyek mellőzik a mesterséges oxidáció "vívmányait" -
magasabb transz-rezveratrol tartalmú borok állíthatók elő, melyek az
ajánlott mennyiségben fogyasztva segíthetnek a szív és érrendszeri
betegségek megelőzésében, illetve a már kialakult károsodások
gyógyításában.
|